Co łączy Koleje Dolnośląskie z Bydgoską Pesą? Łączy je porozumienie, dzięki któremu będzie możliwa całościowa realizacja kontraktu na zakup nowoczesnych pociągów Elf2. Sprawi to, iż przewoźnik będzie posiadaczem największej floty tego typu w Polsce. Będzie miał on w swojej dyspozycji łącznie 25 sztuk maszyn, których łączna wartość po powyżej siedmiuset milionów brutto.
Dofinansowanie z Unijnego Centrum Projektów Transportowych
Realizacja części tego kontraktu miała miejsce rok temu w marcu. Wówczas, dzięki umowie kredytowej z Bankiem Polskim PKO, udało się zakupić 8 pociągów. Zamówienie podstawowe, które zostało objęte dofinansowaniem z Unijnego Centrum Projektów Transportowych, zawierało zakup 20 sztuk. Dopełniony kontrakt zawiera 12 pociągów.
– Wpisanie do założeń pierwotnego zamówienia prawa opcji rozszerzenia go aż na 20 kolejnych pojazdów było przemyślanym i – jak widać w obecnej rzeczywistości rynkowej – bardzo dobrym posunięciem. Dało ono możliwość złożenia dodatkowego zamówienia, które będzie realizowane od razu, a co najważniejsze, po bardzo korzystnych cenach – zauważa Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Kredyt inwestycyjny i obrotowy z Polskiego Banku PKO
Polski Bank PKO udzielił spółce kredytu inwestycyjnego, w ramach porozumienia, 255 mln zł, jak również obrotowego kredytu w wysokości 30,5 mln zł. Wkład własny Kolei Dolnośląskich to min 8 procent. Finansowanie z udzielonego kredytu zacznie obowiązywać za 2 lata, co zwiększa szanse na pozyskanie nowych środków od przewoźnika z Krajowego Planu Odbudowy, czy Regionalnego Programu Operacyjnego. Sprawiłoby to zmniejszenie zobowiązania wobec banku.
Model pociągów Elf2 to maszyny najnowszej generacji, które zostały zaprojektowane przez Pesa Bydgoszcz. Mogą one rozwijać maksymalną prędkość do 160 km na godzinę. Posiadają one 250 miejsc siedzących. Łącznie zaś mogłyby zabrać na pokład pięciuset czterdziestu pasażerów. W przeciągu 32 miesięcy powinno zostać dostarczonych 12 pociągów.
Sieć kolejowych połączeń na Dolnym Śląsku jest systematycznie rozwijana. Samorządowy projekt Kolei Dolnośląskich zakłada przejmowanie od państwa nieczynnych do tej pory linii i przywracania ich do ruchu. Jest on obecnie bardzo zaawansowany, co wymaga również rozwoju taboru przewoźnika. Stąd właśnie zapotrzebowanie na nowe pociągi. Pasażerowie coraz chętniej korzystają z kolejowych przewozów regionalnych. Wkrótce zatem będą mogli się cieszyć nowymi pociągami, które szybko pozwolą im dotrzeć do celu podróży.