Od 1 sierpnia we Wrocławiu wprowadza się zintegrowany bilet na komunikację miejską oraz pociągi na terenie miasta. Nowe rozwiązanie ma na celu uproszczenie i usprawnienie podróży w obrębie miasta, a także jego aglomeracji. Wprowadzenie wspólnego biletu to ważny krok w kierunku nowoczesnego i ekologicznego systemu transportu publicznego.
Zakres obowiązywania biletu PTA
Nowe bilety zintegrowane PTA (Pociąg, Tramwaj, Autobus) będą honorowane w pociągach Kolei Dolnośląskich i POLREGIO oraz w całej komunikacji miejskiej Wrocławia. Dzięki temu pasażerowie będą mogli korzystać z jednego biletu na wszystkie środki transportu, co z pewnością przyczyni się do większej wygody i oszczędności czasu.
Rodzaje biletów dostępnych w ofercie
W ofercie znajdą się zarówno bilety czasowe, jak i okresowe. Bilety czasowe będą dostępne na 24, 48, 72 i 168 godzin, co pozwoli na swobodne poruszanie się po mieście w wybranym okresie. Dla osób korzystających z komunikacji publicznej na co dzień, dostępne będą bilety okresowe na 7, 30, 60, 90, 180 oraz 365 dni. Dzięki różnorodności dostępnych opcji, każdy pasażer będzie mógł dostosować rodzaj biletu do swoich potrzeb.
Cel wprowadzenia zintegrowanego biletu
Głównym celem wprowadzenia zintegrowanego biletu jest ułatwienie podróżowania po Wrocławiu i jego aglomeracji, skrócenie czasu dojazdu oraz redukcja liczby samochodów na drogach. Mniejsza liczba pojazdów na ulicach oznacza mniej smogu i korków, co przyczynia się do poprawy jakości powietrza i komfortu życia mieszkańców. Zintegrowany bilet ma również zachęcić mieszkańców do częstszego korzystania z transportu publicznego, co jest krokiem w stronę bardziej ekologicznego miasta.
Plany na przyszłość i współpraca samorządów
Inicjatywa wprowadzenia zintegrowanego biletu to nie tylko wynik dążenia do usprawnienia komunikacji miejskiej, ale również owoc współpracy samorządów. Michał Rado, wicemarszałek województwa dolnośląskiego odpowiedzialny za kolej, podkreślił, że to dopiero początek: „Szybki, bezpieczny i ekologiczny transport jest kwestią cywilizacyjną, a nie polityczną. Dzięki porozumieniu między samorządami osiągnęliśmy pierwszy sukces, a nie jest to nasze ostatnie słowo. Zamierzamy wprowadzić jednolity bilet na terenie całego Dolnego Śląska. Poprzez zwiększenie dostępności oferty kolejowej chcemy przekonywać Dolnoślązaków do korzystania z pociągów”.
Umowa na lata 2024-2025
Umowa na wprowadzenie zintegrowanego biletu obowiązuje od 1 sierpnia 2024 do końca 2025 roku, a miasto Wrocław będzie współfinansować kursowanie pociągów w swoim obszarze. Łączna wartość umowy wynosi około 53 mln zł z VAT. Poza miastem Wrocław, finansowo w projekt zaangażowane są także powiat wrocławski oraz stowarzyszenie Aglomeracja Wrocławska. „Sprawa UrbanCard to był absolutny priorytet dla nowego zarządu województwa. Obiecywaliśmy w kampanii wyborczej, że załatwimy ją w 3 miesiące i rzeczywiście udało nam się to zrealizować” – zaznaczył Wojciech Bochnak, wicemarszałek województwa dolnośląskiego.
Wzorem innych miast
Podobne rozwiązania funkcjonują już w innych miastach, takich jak Warszawa, gdzie pociągami Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej można podróżować na biletach miejskich. Tego typu inicjatywy znacząco ułatwiają codzienne życie mieszkańcom, co podkreślił Włodzimierz Chlebosz, starosta powiatu wrocławskiego: „W imieniu zarządu powiatu z całego serca dziękuję marszałkowi i prezydentowi. Naszym mieszkańcom będzie łatwiej dojeżdżać do miejsc gdzie pracują i się uczą. To fantastyczny pierwszy wspólny projekt po wyborach samorządowych i wierzę w to, że nie ostatni”.
Wprowadzenie zintegrowanego biletu to kolejny krok w stronę nowoczesnego i przyjaznego dla środowiska transportu publicznego, który ma na celu podniesienie komfortu podróży mieszkańców Wrocławia i jego okolic.