Wrocławski Program Tramwajowy – najważniejsze informacje

Wrocławski Program Tramwajowy

Wrocławski Program Tramwajowy to niebywale ambitna inicjatywa, która ma na celu wyraźną poprawę infrastruktury komunikacyjnej w mieście. Szczególne znaczenie mają plany dotyczące Jagodna oraz stworzenie węzła przesiadkowego na ulicy Suchej. Realizacja tych projektów ma na celu zdynamizowanie transportu publicznego oraz zwiększenie komfortu podróżowania dla ludzi z Wrocławia.

Rozbudowa infrastruktury na Jagodnie

Aktualnie trwa budowa pierwszego etapu trasy autobusowej z podbudową pod tramwaj na Jagodno. Jest to inwestycja kluczowa dla południowych dzielnic Wrocławia, która ma na celu polepszenie dostępności komunikacyjnej tej prężnie rozwijającej się części miasta. Pierwszy etap budowy obejmuje stworzenie specjalnego buspasa, który zostanie oddany do użytku już w lipcu 2025 roku. Dzięki temu autobusy z centrum miasta do Jagodna będą mogły poruszać się wydzielonym pasem.

W 2027 roku planowane jest rozpoczęcie drugiego etapu inwestycji, a więc budowa torowiska tramwajowego na bazie już istniejącego buspasa. Projekt ten został stworzony w sposób zapewniający łatwe dodanie torowiska tramwajowego. Istotnym wyzwaniem jest jednak uzyskanie zgody na przecięcie torów tramwajowych z linią kolejową nr 285. Miasto wysłało już specjalne pismo do PKP Polskich Linii Kolejowych, prezentując projekt skrzyżowania torowego. Istnieje niemała szansa, że rozwiązanie to zostanie przyjęte, aczkolwiek nie jest to pewne.

Węzeł przesiadkowy na ulicy Suchej

Równocześnie z pracami na Jagodnie realizowane są plany dotyczące budowy węzła przesiadkowego na ulicy Suchej. Ten nowoczesny węzeł ma na celu odciążenie przeciążonych odcinków na ulicach Piłsudskiego i Stawowej. Torowisko będzie biegło ulicą Suchą od Borowskiej do Dyrekcyjnej, co pozwoli na znacznie lepsze skomunikowanie podstawowych punktów transportowych miasta.

Węzeł na Suchej stanie się jednym z kluczowych punktów przesiadkowych w mieście, integrującym ruch kolejowy, autokarowy, autobusowy i tramwajowy. Zespół przystanków zlokalizowany będzie tuż przy wejściu do tunelu dworca PKP oraz przy wyjściu z galerii handlowej Wroclavia, gdzie znajduje się dworzec autobusowy. W efekcie pasażerowie będą mogli w komfortowy sposób przesiadać się pomiędzy różnymi środkami transportu. Cały ten plan ma zostać zrealizowany do 2027 roku.

Pozostałe elementy Wrocławskiego Programu Tramwajowo-Autobusowego

Wrocławski Program Tramwajowo-Autobusowy obejmuje szereg innych kluczowych inwestycji, które mają na celu poprawę dostępności komunikacyjnej w różnych częściach miasta:

  • Swojczyce – TAT (2026): Linia tramwajowa prowadzić będzie od pętli Sępolno przez ul. Mickiewicza, dalej nowymi mostami do ul. Swojczyckiej. Tory zakończą się pętlą w pobliżu ul. Chałupniczej, a dodatkowo powstanie parking dla rowerów i P+R.
  • Borowska Szpital – tramwaj (2026): Nowa linia tramwajowa będzie przedłużeniem torów z ul. Świeradowskiej do ul. Działkowej, a następnie przez ul. Borowską aż do nasypu kolejowego, gdzie powstanie pętla z parkingiem P+R.
  • Maślice – tramwaj (2028): Trasa tramwajowa o długości 3,2 km będzie biegła od ul. Pilczyckiej, wzdłuż Maślickiej i Królewieckiej, kończąc się pętlą w pobliżu galerii handlowej.
  • Klecina – tramwaj (2028): Powstanie mijanka na torze do istniejącej pętli Klecina, a następnie nowa trasa przez Klecinę do Oporowa, z mostem nad Ślęzą.
  • Nowe Żerniki – tramwaj (2027): Krótkie, 900-metrowe połączenie prowadzące wzdłuż al. Architektów, zakończone pętlą i zajezdnią tramwajową.
  • Ołtaszyn-Wysoka – tramwaj (2032): Tory będą biec od pętli Park Południowy do Wysokiej, z trudnościami związanymi z przecięciem linii kolejowej 285.
  • Gądów Południowy – tramwaj (2030): Trasa zapewni połączenie z centrum dla mieszkańców Gądowa Małego i Kuźnik, z planowanymi bezkolizyjnymi skrzyżowaniami.
  • Muchobór Wielki – TA/TAT (2032): Planowana budowa buspasa, a następnie linii tramwajowej na ul. Strzegomskiej i Mińskiej, zależna od inwestycji PKP.
  • Księże Wielkie – tramwaj (2030): Trasa będzie prowadziła od pętli Księże Małe do nowej pętli w rejonie ul. Brochowskiej, z dobudową drugiego toru na istniejącej trasie.
  • Gajowice – TA/TAT (2032): Nowa trasa autobusowo-tramwajowa połączy okolice Dworca Świebodzkiego z al. Hallera, przebudowując ulicę Gajowicką.
  • Borowska Centrum – tramwaj (2030): Linia będzie biegła wzdłuż Borowskiej, poprawiając połączenie Gaju i Hub z centrum miasta.
  • Psie Pole – tramwaj (2030): Projekt obejmuje konsultacje społeczne, projektowanie i budowę połączenia Psiego Pola z centrum.
  • Węzły przesiadkowe: Kluczowe węzły przesiadkowe na Dubois-Drobnera (otwarcie 2026) oraz Kwiska (otwarcie 2028) mają na celu poprawę integracji różnych środków transportu w mieście.

Wszystkie te inwestycje mają na celu stworzenie nowoczesnej i efektywnej sieci transportowej we Wrocławiu, zwiększając dostępność różnych części miasta oraz komfort podróżowania dla mieszkańców i odwiedzających.