Wrocław przygotowuje się do jednej z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych ostatnich lat. Zniknie słynny najwęższy przystanek tramwajowy w mieście, a jego miejsce zajmie nowoczesny węzeł przesiadkowy. W przetargu pojawiły się cztery konkurencyjne oferty – wszystkie mieszczą się w budżecie.
Na przecięciu ulic Drobnera i Dubois powstanie nowoczesne mini centrum przesiadkowe, które ma stać się symboliczną bramą na Nadodrze. Dziś to miejsce, choć ważne dla pasażerów, pozostawia wiele do życzenia – przystanki są niewygodne i nieintuicyjnie rozmieszczone, a układ torowisk i jezdni utrudnia zarówno ruch pojazdów, jak i przesiadki.
Cztery firmy, cztery dobre oferty
Wrocławskie Inwestycje ogłosiły, że otrzymały cztery propozycje wykonania prac:
- SKANSKA – 39,95 mln zł
- Pro-Tra Building – 41,61 mln zł
- Konsorcjum Bickhardt Bau Polska i ZSiZ – 42,54 mln zł
- Budimex – 46,85 mln zł
Wszystkie oferty mieszczą się w budżecie miasta, który wynosi 57,5 mln zł.
Koniec ciasnoty – przystanki z prawdziwego zdarzenia
Dotychczasowy przystanek tramwajowy od strony północno-zachodniej torowiska uznawany jest za najwęższy w całym Wrocławiu. W ramach przebudowy zniknie całkowicie – cały układ torów i jezdni zostanie zaprojektowany od nowa.
Nowy węzeł przesiadkowy będzie wyposażony w szerokie, wygodne perony, na których jednocześnie zatrzymają się dwa tramwaje, dwa autobusy, lub jeden autobus i jeden tramwaj. To ogromna zmiana jakościowa dla pasażerów – przesiadka będzie możliwa w tym samym miejscu, bez konieczności przechodzenia przez jezdnię.
Prace ruszą w wakacje i potrwają 1,5 roku
Całość inwestycji potrwa 18 miesięcy. Przez większą część tego czasu, przez przebudowywane skrzyżowanie nie będą kursowały tramwaje (ok. 14 miesięcy). Ruch samochodowy zostanie utrzymany, choć w ograniczonym zakresie.
Projekt obejmuje nie tylko nawierzchnię – równie wiele pracy będzie pod ziemią. Do wymiany lub modernizacji pójdą sieci: wodociągowa, kanalizacyjna, gazowa, energetyczna oraz telekomunikacyjna. Część z nich pochodzi jeszcze z XIX wieku.
Zieleń i zrównoważony transport
Ważnym aspektem inwestycji będzie zazielenienie okolicy. Wzdłuż nowej infrastruktury pojawi się 19 drzew, ponad 1300 krzewów, 1500 pnączy oraz setki bylin, traw i roślin cebulowych. Nawet perony zostaną obsadzone roślinnością.
Pojawią się także ogrody deszczowe i róże tam, gdzie nie da się posadzić drzew. Poprawi się też infrastruktura dla pieszych i rowerzystów – nowe przejście przy ul. Cybulskiego ułatwi dojście do mostu Uniwersyteckiego, a nowe drogi rowerowe połączą się z istniejącymi trasami na Pomorskiej i dalszym odcinku Dubois.