Na początku grudnia 2022 roku budowa Alei Wielkiej Wyspy (AWW) we Wrocławiu wkroczyła w kolejny etap. Obecnie trwa przebudowa skrzyżowania ul. Olszewskiego i Wróblewskiego z AWW.
Aleja Wielkiej Wyspy to długo wyczekiwana przez kierowców inwestycja we wschodniej części Wrocławia. Wykonawcą generalnym jest Banimex Sp. z o.o. Inwestycja ma na celu połączenie węzła Obwodnicy Śródmiejskiej z drogą wojewódzką nr 455, położoną na Wielkiej Wyspie. Przedsięwzięcie jest finansowane z budżetu miasta, a jego koszt wynosi 234 miliony złotych. Aleja o długości 3,4 km ma połączyć Krzyki z Biskupinem i Sępolnem. Trasa ma być wyposażona w ekrany, które ochronią okoliczną przyrodę. Mają również powstać specjalne przejścia dla płazów. Inwestycja ma na celu ułatwienie wjazdu i wyjazdu z Wielkiej Wyspy, jak również ograniczenie ruchu przez park Szczytnicki. Łącznie ma powstać 9,5 km ścieżek rowerowych oraz 12,5 km chodników. Prace przygotowawcze do budowy rozpoczęły się w grudniu 2020 roku.
Niewątpliwie najbardziej skomplikowaną częścią inwestycji jest budowa przepraw nad Odrą i Oławą. W lipcu 2022 roku wykonawca scalił konstrukcję nośną mostu nad Odrą i 700 metrowa przeprawa połączyła południową część miasta z Biskupinem i Sępolnem. Obecnie trwają dalsze prace mające na celu montaż wsporników oraz budowę ścieżek dla rowerów i chodników. Budowa 350 metrowej przeprawy nad Oławą wymagała usunięcia starego gazociągu, który znajdował się w okolicy Kładki Siedleckiej. Został on przepięty i schowany pod ziemię. W sierpniu zostały zespawane kolejne elementy konstrukcyjne i przeprawa połączyła aleję Armii Krajowej z ul. Mickiewicza. Oba mosty zostaną oddane do użytku w drugiej połowie 2023 roku.
Prace obejmują również rozbudowę wiaduktu nad ul. Krakowską oraz wybudowanie nowych wiaduktów nad ul. Wilczą, Międzyrzecką oraz Wittiga. Przejście dla pieszych i rowerzystów pod wiaduktem na ul. Wittiga będzie miało niemal 26 m długości. W pobliżu wiaduktu będą znajdowały się przystanki MPK. Kilkudziesięciometrowy wiadukt na ul. Wilczą powstał w listopadzie 2022 roku.
Inwestycja wymaga również przebudowy skrzyżowań z ul. Olszewskiego, Dembowskiego oraz Mickiewicza. W październiku 2021 roku ruszyły prace przy ulicy Dembowskiego. Aktualnie przebudowywane jest skrzyżowanie ul. Olszewskiego i Wróblewskiego z AWW. Prace będą trwały 6 miesięcy. Ruch w stronę Biskupina będzie się odbywał tak jak dotychczas, ale podróżujący od strony Biskupina będą musieli skorzystać z nowego łącznika do ul. Dembowskiego, a następnie do ul. Tramwajowej. Tramwaje na ul. Olszewskiego będą kursować bez zmian.
Inwestycja ma zostać zrealizowana w ostatnim kwartale przyszłego roku. Aleja Wielkiej Wyspy zostanie oddana do użytku prawdopodobnie w listopadzie 2023 roku.
One Reply to “Budowa Alei Wielkiej Wyspy we Wrocławiu – najważniejsze informacje”
Comments are closed.