Czym zajmuje się biuro rachunkowe?

Współpraca z doświadczonym biurem rachunkowym jest niezbędna dla prowadzenia wielu dobrze prosperujących biznesów. Z tego względu bardzo ważne jest zrozumienie, czym zajmuje się biuro rachunkowe i jakie są kompetencje jego pracowników. Warto też wiedzieć, do czego jest zobowiązane biuro rachunkowe, a czego nie może zrobić. Te informacje poznasz w poniższym artykule.

Czy biura rachunkowe zajmują się prowadzeniem ksiąg rachunkowych?

Jednym z podstawowych zadań należących do kompetencji biura rachunkowego jest prowadzenie ksiąg rachunkowych swoich klientów. Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych polega przede wszystkim na:

  • na podstawie dowodów księgowych prowadzenie ksiąg rachunkowych, w których ujęte są chronologicznie i systematycznie zapisy zdarzeń;
  • ustalanie lub sprawdzanie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów;
  • wycena aktywów i pasywów;
  • sporządzanie sprawozdań finansowych;
  • przechowywanie dowodów księgowych i pozostałej dokumentacji, która jest przewidziana w ustawie o rachunkowości.

Natomiast do zakresu zadań usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych nie należą:

  • formułowanie zasad polityki rachunkowości;
  • poddawanie badaniom sprawozdań finansowych;
  • składanie do właściwego sądu sprawozdań finansowych;
  • udostępnianie i ogłaszanie sprawozdań finansowych.

Należy mieć na uwadze, że biuro rachunkowe działa w interesie swoich klientów i wszystkie swoje działania stara się kształtować zgodnie z ich intencjami oraz potrzebami. Jednak, pomimo przekazania prowadzenia ksiąg rachunkowych dla biura, to odpowiedzialność za nie nadal pozostaje na kliencie.

Za co odpowiada biuro rachunkowe?

Biuro rachunkowe w Warszawie może przejąć od swoich klientów sporą część obowiązków finansowych, a w związku z tym odpowiada ono za szereg różnorodnych spraw. Ważne jest to, że osobą odpowiedzialną za księgę rachunkową jest kierownik biura rachunkowego. Biuro rachunkowe odpowiada za:

  • rzetelne i odpowiedzialne wykonywanie swoich obowiązków;
  • wypełnianie zapisów zawartych w umowie z klientem;
  • prowadzenie rachunkowości zgodnie z aktualnie obowiązującym prawem;
  • prowadzenie ksiąg rachunkowych, inwentaryzację, sporządzanie sprawozdań finansowych, a także pozostałe kwestie, które wynikają z zakresu obowiązków zawartych w umowie z klientem.

Z kolei biuro rachunkowe nie odpowiada za kwestie takie jak:

  • błędy, które wynikają z zatajenia informacji przez klienta;
  • problemy finansowe klienta;
  • przed Urzędem Skarbowym nie odpowiada za błędy znajdujące się w zeznaniu podatkowym i rachunkowości. Odpowiada za to przed klientem.

Jak więc widać, biuro rachunkowe ma liczne obowiązki, które są ważne z perspektywy klienta, jednak mimo tego główną odpowiedzialność za działalność finansową ponosi sam klient, dlatego to on w szczególności powinien dbać o dobro swoich interesów. Nawiązanie współpracy z doświadczonym biurem rachunkowym z pewnością ułatwia pracę, a także daje możliwość doradzenia się, w ważnych kwestiach, specjalistów. Jednak pamiętaj, że to przede wszystkim od Ciebie zależy, jak będzie funkcjonować Twój biznes.