Ostatni fragment Wschodniej Obwodnicy Wrocławia (WOW) ma zostać zrealizowany już na początku 2025 roku. Trasa o długości 3,5 km połączy ulicę Grota-Roweckiego z aleją Karkonoską. Odcinek przejdzie przez wrocławskie osiedla Klecina, Partynice i Ołtaszyn oraz miejscowości Bielany Wrocławskie i Wysoka.
Korzyści z inwestycji
Zamknięcie obwodnicy, nad którą prace trwają od lat, usprawni ruch w południowej części Wrocławia. Dzięki nowej trasie mieszkańcy zyskają lepszy dostęp do węzłów komunikacyjnych oraz wygodniejsze połączenia z południowymi dzielnicami miasta.
Wybór wykonawcy i koszty
Procedura przetargowa, ogłoszona pod koniec 2023 roku, przyciągnęła 15 oferentów. Po wielu pytaniach i przedłużających się analizach, Dolnośląska Służba Dróg i Kolei ostatecznie wyłoniła firmę Skanska w grudniu 2024 roku. Koszt inwestycji wyniesie 264 mln zł, czyli o 88 mln zł więcej, niż początkowo zakładał Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego. Sejmik wojewódzki zdecydował jednak o zwiększeniu budżetu, co umożliwiło realizację projektu.
Specyfikacja techniczna i harmonogram
Nowy odcinek WOW będzie częściowo dwupasmowy, a na niektórych fragmentach pozostanie jednopasmowy z rezerwą na przyszłe poszerzenie. Prace budowlane mają potrwać 2,5 roku, co oznacza, że pierwsze pojazdy pojadą trasą w 2027 roku.
Protesty mieszkańców
Projekt od początku budzi kontrowersje, zwłaszcza wśród mieszkańców wsi Wysoka, którzy sprzeciwiają się jego przebiegowi. O sporach wokół tej inwestycji pisaliśmy już w artykule „Co dalej ze Wschodnią Obwodnicą Wrocławia?” w 2018 roku.
Aktualizacja (10.01.2024)
Budimex, który złożył drugą w kolejności najkorzystniejszą ofertę (274 mln zł), wniósł odwołanie od wyniku przetargu. Powodem prawdopodobnie była różnica cenowa – oferta Skanski opiewała na 10 mln zł mniej. Sprawą zajmie się Krajowa Izba Odwoławcza, która ma do dwóch miesięcy na rozpatrzenie sprawy. Urząd Marszałkowski zapewnia, że na tym etapie nie ma jeszcze pewności, czy wpłynie to na harmonogram inwestycji.